Privacyverklaring R.-K. Parochie H. Martinus
In bepaalde situaties is het voor parochies verplicht
informatie over verwerking van persoonsgegevens schriftelijk ter beschikking te
stellen. Dit geldt in alle gevallen wanneer personen (voor het eerst) worden opgenomen
in de R.-K. ledenadministratie. In onderstaande situaties moet bijvoorbeeld aan
de betreffende personen een privacyverklaring worden verstrekt (dit kan ook digitaal, bijvoorbeeld via e-mail):
· Aan ouders van een dopeling bij de aanmelding
voor het sacrament van het Doopsel;
· Aan volwassenen bij de registratie van de opname
in het catechumenaat;
· Aan de huwelijkskandidaat(aten) indien hij of
zij niet is ingeschreven in de ledenadministratie van de R.-K. Kerk;
· Aan contactpersonen opgenomen in het nabestaanden
en/of begraafplaatsregister (grafrechten) indien de contactpersoon niet is
ingeschreven in de ledenadministratie van de R.-K. Kerk.
· Aan de vrijwilliger, indien de vrijwilliger niet
is ingeschreven in de ledenadministratie van de R.-K. Kerk.
1. Identiteit en contactadres van de
gegevensverwerker
· Naam: R.K. Parochie H. Martinus
· Postadres: Kerkstraat 10, 5431 DS Cuijk
· E-mail:
info@martinuscuijk.nl
2. Welke persoonsgegevens worden verwerkt
door de parochie?
· In
het ledenadministratiesysteem staan diverse persoonsgegevens over onze
parochianen en hun eventuele huisgenoten (partner, kinderen) opgenomen, zoals
namen en adresgegevens. In het navolgende worden deze parochianen ook aangeduid
als "betrokkenen".
· In
het financieel systeem staan bepaalde financiële gegevens over kerkbijdragen
vastgelegd.
· In
het parochieblad staan namen en contactgegevens van de pastores en diverse
vrijwilligers. Ook staan er foto’s in van parochieactiviteiten waarop personen
herkenbaar kunnen staan afgebeeld.
· Op
de website staan namen en contactgegevens van de pastores en vrijwilligers. Ook
staan op de website foto's van parochieactiviteiten waarop personen herkenbaar
kunnen staan afgebeeld.
· In
de kerkelijke registers staan gegevens genoteerd over de sacramenten (doop,
vormsel, huwelijk, overlijden) die in een van de kerkgebouwen van de parochie
zijn voltrokken. Het gaat daarbij over de datum van uitvoering van het
sacrament en de namen van de daarbij betrokken personen.
In het kader van het "Corona" reserveringssysteem voor eucharistievieringen worden contactgegevens per viering digitaal en schriftelijk vastgelegd. Dit alles met het doel om bij een eventuele besmetting precies te weten wie allemaal aanwezig zijn geweest.
· De
aard van de opgeslagen persoonsgegevens vindt u in meer detail in artikel 5 van
het Algemeen Reglement Bescherming Persoonsgegevens Parochies 2018.
3. Wat zijn de doeleinden van de parochie
voor opslag en gebruik van de persoonsgegevens?
· Te kunnen voldoen aan de administratieve
verplichtingen die door het Canonieke Recht worden gesteld voor de deelname aan
het kerkelijk leven of;
· Een doelmatige administratieve organisatie van de
parochiële gemeenschap en parochiële archivering te verzekeren of;
· Te kunnen bijdragen aan het actualiseren van de
kerkelijke ledenadministraties en archieven van andere kerkelijke
rechtspersonen (zoals andere parochies) of;
· Te dienen als bron voor historische, statistische of
wetenschappelijke doeleinden.
4. Wat zijn de rechtsgronden voor de
gegevensverwerking door de parochie?
· Het gerechtvaardigde belang van de parochie bij:
a) het instandhouden van een doelmatige organisatie van
de parochiële gemeenschap door het bijhouden van de ledenadministratie,
financiële administratie en kerkelijke registers;
b) het onderhouden van contact met haar parochianen en
c) het uitoefenen van haar kerkelijke opdracht.
· De uitvoering van een overeenkomst waarbij de
betrokkene partij is;
· De nakoming van een wettelijke verplichting van de
burgerlijke (bijvoorbeeld de belastingdienst) of kerkelijke overheid;
· De toestemming die de betrokkene heeft verleend
(bijvoorbeeld door als vrijwilliger toe te treden tot een werkgroep of zich op
te geven als abonnee op het parochieblad of bijeenkomst van de parochie).
5. Bewaartermijn
· De persoonsgegevens opgeslagen in andere
bestanden worden niet langer bewaard dan nodig is voor het gebruik er van.
· Uitzonderingen zijn gegevens die niet zonder
onredelijke inspanning verwijderd kunnen worden (zoals oude gedrukte nummers
van het parochieblad), gegevens die bewaard moeten worden op grond van een
kerkelijk voorschrift (bijvoorbeeld de registratie van sacramenten in de
kerkelijke registers) of in het algemeen belang worden bewaard in het
parochiearchief.
De persoonsgegevens vanuit het "Corona" reserveringssysteem blijven gedurende 1 maand na de viering bewaard, daarna wordt het hele bestand schriftelijk als zowel digitaal verwijderd.
6. Verstrekking van persoonsgegevens aan
derden
· Persoonsgegevens worden alleen verstrekt aan (en
zijn grotendeels afkomstig van) kerkelijke instellingen die onderdeel zijn van
het R.-K. Kerkgenootschap in Nederland. Voorbeelden daarvan zijn andere
parochies, het bisdom en IPAL (het interdiocesane platform voor de financiële
en ledenadministraties).
· Uitzondering op het voorgaande is het - op
verzoek - verstrekken van bepaalde gegevens aan de Belastingdienst op grond van
een wettelijke plicht of een verwerker die door de parochie is belast met een
opdracht (zoals bijvoorbeeld een salarisadministrateur of arbodienst).
7. Beveiliging van de opgeslagen
persoonsgegevens
· De beveiligde toegang tot het
ledenadministratiesysteem is beperkt tot de ledenadministrateurs en de leden
van het parochiebestuur. Andere personen hebben geen toegang.
· De beveiligde toegang tot het financieel systeem
is beperkt tot de financieel administrateur(s) en de leden van het
parochiebestuur. Andere personen hebben geen toegang.
· Vrijwilligers kunnen bestanden met
persoonsgegevens krijgen voor zover die nodig zijn voor de uitoefening van hun
functie (bijvoorbeeld de verspreiding van het parochieblad of de uitvoering van
de Actie Kerkbalans). Zij vernietigen deze bestanden zodra deze niet langer
nodig zijn.
8. Recht op inzage en correctie
· Iedere parochiaan heeft recht op inzage in de
over hem/haar opgeslagen persoonsgegevens. U kunt daarvoor een verzoek
indienen, voorzien van identificatie, bij het parochiesecretariaat. De
contactgegevens staan bovenaan deze privacyverklaring vermeld.
· Als u een fout aantreft, kunt u deze doorgeven
aan het parochiesecretariaat.
9. Verwijderen van gegevens
· Een verzoek om contactgegevens, financiële of
andere algemene persoonsgegevens te verwijderen kunt u richten aan het parochiesecretariaat.
De contactgegevens van het parochiesecretariaat vindt u bovenaan de
privacyverklaring. De ledenadministrateurs of de leden van het parochiebestuur
behandelen uw verzoek.
· Indien u zich wilt uitschrijven als parochiaan
vragen wij u de geldende procedure in- en uitschrijving R.-K. Kerk te volgen.
Informatie over deze procedure en het formulier daarvoor vindt u op de website www.rkkerk.nl. Dit formulier stuurt u naar het
parochiesecretariaat. De contactgegevens van het parochiesecretariaat vindt u
bovenaan deze privacyverklaring. De ledenadministrateurs van de parochie of de
leden van het parochiebestuur behandelen uw verzoek.
Contactgegevens die voortkomen uit het "Corona" reserveringssysteem kunnen niet op verzoek van een betreffende persoon worden verwijderd. Wanneer er gereserveerd wordt dan behoort dit tot de voorwaarden.
10. Klachtrecht
· Verzoeken of klachten m.b.t. de behandeling van
persoonsgegevens kunnen door de betrokkene worden gestuurd aan het
parochiebestuur. De contactgegevens vindt u bovenaan deze privacyverklaring.
· Betrokkene krijgt schriftelijk bericht over het
resultaat van het ingediende verzoek of de ingediende klacht.
· Indien het parochiebestuur het verzoek of de
klacht niet of slechts gedeeltelijk honoreert kan de betrokkene desgewenst een
klacht inzake het geschil met de parochie richten aan de Autoriteit
Persoonsgegevens:
Autoriteit
Persoonsgegevens
T.a.v. de klachtencoördinator
Postbus 93374
2509 AJ DEN HAAG